Contact

Sofie’s blog: Schaamrood van rondje hardlopen

Laatst hoorde ik een tevreden fit20’er zeggen dat hij fit20 doet voor zijn spieren en daarnaast regelmatig een rondje hardloopt voor zijn conditie. Ik krijg dan schaamrood op mijn wangen omdat het mijn taak is zo goed mogelijk uit te leggen wat de fit20 training doet. Als een fit20’er denkt dat hij voor zijn conditie apart moet hardlopen heb ik mijn werk niet goed gedaan. Opnieuw proberen dit misverstand uit de wereld te helpen dus.

Met een goede conditie bedoelt men doorgaans een goede cardiovasculaire conditie: een lage hartslag in rust en een lage bloeddruk. Conditietraining moet het lichaam ‘leren’ (conditioneren) een efficiënte reactie te geven bij een prikkel (zoals inspanning). Wij zijn gaan geloven dat voor een goede cardiovasculaire conditie een aanpassing (conditionering) in het cardiovasculaire systeem nodig is. Maar veruit de grootste aanpassing (conditionering) die zorgt voor een goede cardiovasculaire conditie vindt plaats in een heel klein onderdeel van ons lichaam: de spiercel. Als de spiercel efficiënter werkt, werken hart- en bloedvaten efficiënter en heb je een betere conditie.

Hoe kan je deze aanpassing (conditionering) op spiercelniveau voor elkaar krijgen? Men heeft lang gedacht dat je dat doet door het aerobe deel (met zuurstof) van de spiercelstofwisseling veel te gebruiken. Deze stofwisseling gebruik je door de lichaamsbeweging te doen die deze stofwisseling inschakelt: een rondje hardlopen of half uurtje op de loopband of aerobics in de sportschool. De aerobe stofwisseling is als vanzelfsprekend aan onze cardiovasculaire conditie gekoppeld geraakt. Aerobe inspanning, ‘cardio’, staat gegrift in ons collectieve geheugen als de beste manier om je conditie te verbeteren. Wat veel herhaald wordt, ook al klopt het niet, wordt helaas een soort vanzelfsprekendheid. Beste lezer, dit spreekt niet vanzelf!

Want inmiddels is duidelijk dat je de spiercel slimmer en completer (en sneller en met minder kans op blessures) kan conditioneren en dus je conditie verbeteren. Dat doe je door de hele cel en haar beide stofwisselingen in te schakelen, aeroob en anaeroob, met en zonder zuurstof. De anaerobe stofwisseling produceert de grondstof voor de aerobe stofwisseling. Je schakelt je anaerobe stofwisseling in op de top van je kunnen, bij de allermoeilijkste momenten van de fit20 training. Dan produceer je zoveel grondstof dat de aerobe stofwisseling daarna nog minstens een uur ingeschakeld is.

Je gebruikt na de fit20 training het aerobe deel van je stofwisseling terwijl je weer achter je bureau of in de auto zit. Bij je 20 minuten fit20 training zit dus het conditie effect van minstens een uur hardlopen inbegrepen. Door je spieren goed te trainen (en dan moet je diep gaan, op de top van je kunnen, zoals we bij fit20 doen) volgt je hart vanzelf.

Als je naast de fit20 training wilt hardlopen moet je dat natuurlijk doen. Maar doe het voor je plezier, omdat je het leuk vindt en niet omdat het ‘vanzelfsprekend’ is dat voor je conditie te doen.

Veel fit20’ers hebben zoveel energie door de wekelijkse inschakeling van het ‘vliegwiel’ van de fit20 complete spiercelstofwisseling verbetering dat ze meer willen bewegen. Wij vinden dat super, maar loop geen blessures op, en vergeet je fit20 training niet (en daar hoort je rust bij!) want dat is de bron van je toegenomen energie en kracht.